Formel 4 racing

Fransk og dansk mesterskab

Designet til fart og udvikling

De hurtige Formel 4-biler er designet med et økonomisk fokus, og
giver ikke mindst de unge kørere optimale muligheder for at udvikle
sig på en lang række områder.

Ligheder med Formel 1

Racerbilen har foruden designet visse ligheder med Formel 1-biler, så som de markante vinger, der generer downforce, og den sekventielle gearkasse med paddleshift ved rattet.

Bilen, som anvendes i både Frankrig og Danmark, er designet og produceret af den franske fabrik Mygale, som også har produceret biler til de populære klasser Formel Ford og Formel Renault. Motoren er en 2,0-liters sugemotor fra Renault med ca. 160 hestekræfter.
Bilen har en samlet vægt med kører på omkring 500 kg, hvilket giver præstationer som en supersportsvogn – omkring tre sekunder fra 0-100 km/t.

Formel 4 Danish Championship debuterede i 2017, og bliver afviklet over otte løbsweekender. Hver  løbsweekend består af tre pointtællende løb, hvilket giver deltagerne rig mulighed for at vise deres talenter.

Det danske mesterskab sponsoreres blandt andre af Renault Danmark, som har været medvirkende til, at serien også har store og attraktive præmier på højkant. Vinderen af mesterskabet tilbydes således en test i en Formel 3-racer hos det anerkendte hollandske team Van Amersfoort Racing. Både anden- og tredjepladsen tilbydes en test i en Formel Renault.

Valdemar vil i 2019 køre de løb i det danske mesterskab, som ikke konflikter med forpligtelser i det franske Formel 4-mesterskab.

MRF Challenge

MRF Challenge er en vinterserie der køres komprimeret med 15 løb fordelt på 3 forlængede weekender i Dubai, Bahrain og Indien.

Det er en rigtig god måde at opnå banetid om vinteren som er umuligt i Danmark og vanskeligt i Europa. Serien er således meget brugt af ambitiøse kørere, hvor fx Mick Shcumacher har kørt serien i to år. Konkurrencen er derfor benhård.

Der køres i Dallara Formel 3-biler som er langt hurtigere og har meget mere downforce end de Formel 4-biler Valdemar er vant til, og det er således en meget stor udfordring for ham. Valdemar kører på dispensation som gæstekører, idet han ikke er gammel nok til at få den fornødne licens.

Serien er således kun tiltænkt som træning for Valdemar, som nok ikke kommer til at køre Formel 3-biler før 2021.